[02] 1001 idei pentru o educație timpurie de calitate – Ghid pentru educatori [RO]

Titlu: 1001 idei pentru o educație timpurie de calitate – Ghid pentru educatori

Autori:
Maria Vrânceanu (coordonare ştiinţifică), psiholog, director executiv, CNETIF
Daniela Terzi-Barbaroşie, psiholog, director executiv, Centrul Parteneriat pentru Dezvoltare
Tatiana Turchină, psiholog, lector superior, Universitatea de Stat din Moldova
Viorica Cojocaru, psiholog, Centrul de Zi Speranţa
Viorica Pelivan, master în psihopedagogie, specialist principal-metodist, DGETS, mun. Chişinău
Natalia Zotea, master în psihologie, metodist, grad didactic superior, grădiniţa nr. 183, mun. Chişinău
Angela Dima, metodist, grad didactic 1, grădiniţa nr. 201, mun. Chişinău

© Ministerul Educaţiei al Republicii Moldova
© Centrul Educaţional PRO DIDACTICA
© Centrul Naţional de Educaţie Timpurie şi Informare a Familiei

Anul: 2010

ISBN 978-9975-4125-1-3

Descriere:

Ministerul Educației din Republica Moldova pune la dispoziția cadrelor didactice și tuturor educatorilor un ghid care reprezintă o pledoarie convingătoare asupra importanței educației timpurii. Pe lângă oferirea unei viziuni asupra modalităților în care activitatea cadrelor didactice ar putea fi îmbunătățită, ghidul abordează convingător teme precum: importanța jocului, inteligența emoțională, disciplinare pozitivă.

Notabil este si faptul că se aduc în discuție repere metodologice, dar și un număr semnificativ de sugestii practice de activități care ar putea fi desfășurate.

Cuprins:
I. Cadrul didactic din educaţia timpurie. Competenţe şi responsabilităţi

1. Reglementarea activităţii profesionale a cadrului didactic din instituţia de educaţie timpurie. Actele normative
2. Atribuţiile profesionale/competenţele cadrelor didactice din instituţia de educaţie timpurie. Drepturi şi responsabilităţi
2.1. Calităţile unui bun educator – portretul socio-psihopedagogic
2.2. Atribuţii/Competenţe ale cadrului didactic din educaţia timpurie
2.3. Drepturi şi responsabilităţi ale cadrului didactic din educaţia timpurie
2.4. Dezvoltarea profesională a cadrului didactic din educaţia timpurie
2.5. Strategii şi instrumente de evaluare a nevoilor profesionale
2.6. Sugestii pentru realizarea activităţii de formare a cadrelor didactice în instituţiile de educaţie timpurie

II. Aspecte psihologice ale procesului de educaţie la vârsta timpurie

1. Importanţa educaţiei timpurii a copiilor
2. Vârsta de aur a copilăriei – teren fertil pentru un amplu demers educaţional
3. Particularităţi de dezvoltare a copiilor de vârstă timpurie şi preşcolară
4. Achiziţii psihologice notabile ale copilăriei
5. Nevoile copilului şi preocuparea pentru respectarea lor
6. Diversitatea de manifestări psihocomportamentale specifice copilăriei
7. Abilităţile sociale ale copilului
8. Disciplinare pozitivă
9. Încă o dată despre importanţa jocului
10. Traista cu poveşti în educaţia timpurie
11. Inteligenţa emoţională în educaţia timpurie
12. Modalităţi de dezvoltare şi stimulare a inteligenţei emoţionale
13. Anxietăţile copiilor – mit sau realitate?
13. Teme psihosociale specifice pentru vârsta preşcolară
14. Consilierea părinţilor şi a familiei

III. Aspecte metodologice ale procesului educaţional la vîrsta timpurie

1. Proiectarea didactică. Delimitări conceptuale
1.1. Consideraţii generale
1.2. Etapele proiectării didactice
1.4. Nivelurile proiectării didactice în grădiniţă
1.5. Repere orientative de planificare educaţională

2. Ce sunt obiectivele?
2.1. Precizări conceptuale
2.2. Cine şi cum elaborează obiectivele?
2.3. Caracteristicile obiectivelor
2.4. Strategii didactice pentru realizarea obiectivelor operaţionale

3. Sarcini didactice
3.1. Modele de posibile sarcini după conţinuturi
3.2. Individualizarea învăţării

4. Metode interactive de lucru aplicabile procesului educaţional pentru perioada de vîrstă timpurie
4.1. Obiectivele metodelor interactive de grup
4.2. Clasificarea metodelor interactive de grup
4.3. Ce este grupul în contextul aplicării metodelor interactive?
4.4. Metode interactive de grup
4.4.1. Metode de predare-învăţare
4.4.2. Metode de fixare, consolidare şi evaluare
4.4.3. Metode de stimulare a creativităţii
4.4.4. Metode de problematizare
4.4.5. Metode de cercetare în grup
4.5. Întâlnirea de dimineaţă
4.5.1. Structura întâlnirii de dimineaţă
4.5.2. Jocuri de energizare şi de spargere a gheţii
4.5.3. Tehnica Mesajul pentru copii de diferite vârste

5. Evaluarea pedagogică în educaţia timpurie
5.1. Forme ale evaluării în educaţia timpurie
5.2. Metode de evaluare în activitatea didactică din grădiniţă
5.3. Cerinţele faţă de elaborarea unei fişe individuale
5.4. Cum evaluăm activitatea copiilor, inclusiv în ariile de stimulare/centrele de activitate?
5.5. Înregistrarea sistematică a rezultatelor evaluării

IV. Recomandări practice de elaborare şi utilizare a materialelor didactice

1. Cerinţe psihopedagogice faţă de materialele didactice
2. Modalităţi de elaborare, adaptare şi selectare a materialelor didactice
3. Idei cu privire la utilizarea diverselor materiale

V. Parteneriatul educaţional

1. Importanţa parteneriatului educaţional
2. Tipuri de parteneriate
3. Parteneriatul grădiniţă-familie
3.1. Importanţa, principiile şi avantajele parteneriatului dintre grădiniţă şi familie
3.2. Cum asigurăm implicarea reală a părinţilor în activităţile derulate la nivelul grădiniţei?
3.3. Strategii de lucru cu familia în vederea implicării ei în intervenţia timpurie
3.4. Educaţia părinţilor
3.4.1. Argumente pentru necesitatea educaţiei parentale
3.4.2. Centrele de Resurse, Informare şi Educare a Părinţilor
3.4.3. Modalităţi şi strategii de realizare a educaţiei parentale prin CRIEP
3.4.4. Crearea unui mediu ospitalier, stimulativ
3.4.5. Învăţarea adulţilor
4. Parteneriatul dintre grădiniţă şi şcoală
5. Parteneriatul dintre grădiniţă şi comunitate
6. Parteneriate interinstituţionale
7. Proiecte de parteneriat

Referinţe bibliografice

Descarcă resursa de aici: .pdf

Prezentul articol are scopul de a promova resursele educaționale deschise care ar putea îmbunătăți activitatea cadrelor didactice și/sau le-ar putea facilita elevilor accesul la noi cunoștințe, atitudini și abilități. Articolul a fost realizat în cadrul proiectului „JOC și LEGENDĂ / 100%”, co-finanțat de Administrația Fondului Cultural Național.

Proiectul nu reprezintă în mod necesar poziţia Administrației Fondului Cultural Național. AFCN nu este responsabilă de conținutul proiectului sau de modul în care rezultatele proiectului pot fi folosite. Acestea sunt în întregime responsabilitatea beneficiarului finanțării.

Distribuie daca ti se pare interesant

Leave your comment

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.